چوب

۶ چوب محبوب برای ساخت پنجره چوبی

چوب برای پنجره های چوبی

خانه‌ای که با پنجره چوبی دیزاین می‌شود، دارای زیبایی شیک و مجللی خواهد بود، چرا که هنگام ساخت این پنجره‌ها، می‌توان از رنگ‌های متفاوتی از چوب با هر استایلی از ساده تا پیچیده‌ را ساخت. پنجره‌های چوبی نسبت به پنجره‌های ساخته شده از عناصر دیگر به کار دستی، نیاز بیشتری دارند، اما همین موضوع به خاص بودن اشکال پنجره‌های چوبی کمک می‌کند، تا هر پنجره‌ای طبق سلیقه مشتری باشد. از آن‌جایی که هر چوبی طرح، رنگ و گره‌های خاص خود را دارند، در این مقاله قصد داریم که به شناخت چند نمونه از چوب‌های پرکاربرد برای ساخت پنجره بپردازیم.

۱.چوب صنوبر

از چوب صنوبر برای پروژه‌های مختلفی از جمله لوازم هنری دست‌ساز تا قاب‌بندی دور خانه استفاده می‌کنند. این چوب با اینکه نیاز به نگهداری زیادی ندارد، اما ماندگاری بالایی دارد. تنها نقطه ضعف آن ممکن است حساسیت آن به فرورفتگی باشد، که باید در هنگام کار با آن مراقب بود.

پروفیل‌هایی که با چوب صنوبر  ساخته می‌شوند، بسیار وزن کمی دارند و به همین دلیل یک انتخاب عالی برای ساخت پنجره هستند. علاوه برآن چوب صنوبر بسیار قابل تنفس است که باعث می‌شود از خفگی داخل اتاق جلوگیری کند، و همچنین پنجره هایی که تماما از چوب صنوبر ساخته می‌شوند توانایی حفظ دما را دارند، درنتیجه برای حفظ گرمی و خنکی داخل اتاق بسیار کارآمد هستند.

چوب صنوبر دارای انعطاف‌پذیری مطلوبی است، به همین دلیل می توان قاب های مستطیلی سنتی یا هر شکل دیگری را با آن ساخت. از آن‌جایی که چوب صنوبر قیمت مناسبی دارد، پنجره‌هایی که با این چوب ساخته می‌شود در مقایسه با سایر انواع دیگر، ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

۲.چوب ماهون

ساخت پنجره چوبی از چوب ماهون

ساخت پنجره چوبی از چوب ماهون

چوب ماهون، چوبی با رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تیره، یکی از گران‌ترین و کمیاب‌ترین چوب‌ها در دنیا شناخته شده است. این چوب دارای بافت محکم و روکش روغنی می‌باشد، و علاوه بر رنگ خاصش، نقش و رگه‌های این چوب ظاهری رمانتیک و مجللی به پنجره‌های ساخته شده با این چوب می‌بخشد. چوب ماهون در برابر هجوم حشرات مقاومت عالی از خود نشان می‌دهد و همچنین می‌تواند میزان قابل توجهی از صدا را مسدود کند و به عنوان عایق صدا عمل کند. چوب ماهون دربرابر پوسیدگی یا آسیب ناشی از آب بسیار مقاوم‌تر از سایر چوب‌ها می‌باشد. علاوه بر آن‌ها این چوب دربرابر شرایط محیطی بسیار محکم است، به همین دلیل این چوب به دلیل مقاومت در برابر شرایط بیرونی بدون نیاز به تعویض، یک انتخاب محبوب برای ساخت پنجره می‌باشد.

چوب ماهون جزو ده چوب گران در دنیا می‌باشد که می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این گروه چوب‌ها از این لینک وارد شوید.

۳.چوب نراد

چوب نراد که در ایران به اسم چوب روسی شناخته می‌شود، بطور معمول دارای رنگ کرم مایل به روشنی است، که برای رنگ‌آمیزی و لکه‌گیری ایده‌آل می‌باشد. البته برخی ترجیح می‌دهند که چوب نراد را رنگ نکنند، زیرا چوب نراد به مرور زمان به رنگ قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای مایل به قرمز تغییر رنگ می‌دهد.

کار کردن با چوب نراد آسان است، چرا که این چوب متراکم نیست. چوب نراد با اینکه یک چوب نرم محسوب می‌شود اما به طور قابل ملاحظه‌ای سفت و محکم است، همین استحکامی که چوب نراد از خود نشان می‌دهد باعث می‌شود نسبت به سایش و آسیب مقاوم باشد و همچنین در برابر آب و شرایط آب وهوایی سخت که باعث آسیب زودرس و فرسودگی می‌شود مقاوم است، که همین خصوصیات آن را برای استفاده در فضای باز ایده‌آل می‌سازد.

چوب نراد بسیار باثبات است و دربرابر ترک‌خوردگی یا تاب‌برداشتن مقاوم می‌باشند، پنجره‌های ساخته شده از نراد، حتی در معرض گرما و رطوبت، بافت صاف و استحکام خود را حفظ می‌کنند.

۴.چوب گیلاس

چوب گیلاس یکی از چوب‌های گروه چوب سخت است، که به دلیل دوام بالا در ساخت کابینت و مبلمان کاربرد دارد. رنگ این چوب قهوه‌ای مایل به صورتی روشن تا قهوه‌ای مایل به قرمز با رگه‌های چوبی با بافت غنی می‌باشد. چوب گیلاس چگالی و استحکام بالایی دارد و از آن‌جایی که قابلیت فرم‌گیری و کار کردن با این چوب بالاست، برای ساخت پنجره‌های سفارشی با اشکال شخصی‌سازی شده از این چوب استفاده می‌شود. همچنین مقاومت چوب گیلاس دربرابر پوسیدگی و رطوبت بالاست، به همین دلیل این چوب یکی از انتخاب‌های عالی برای ساخت پنجره می‌باشد.

زیبایی و حس گرما از پنجره چوبی

زیبایی و حس گرما از پنجره چوبی

۵.سدر

چوب سدر یک متریال عالی برای قاب و تزينات بیرونی است. این چوب در پروژه‌ها و مکان‌های متفاوتی استفاده می‌شود، برای ساخت ستون‌های ایوان، نمای بیرونی، قاب و لبه‌ی بام، که تمام این موارد اثباتی برای مقاومت بالای چوب سدر در برابر پوسیدگی، کپک و قارچ است، درحالی‌که چوب سدر نسبتا سبک وزن می‌باشد. با این‌که وزن سبکی دارد به اندازه‌ای محکم و با استحکام است که برای سازه‌های ساختمانی نیز مورد استفاده سازندگان قرار می‌گیرد. اما تنها گزینه منفی که درباره این چوب وجود دارد، گران بودن آن است، چوب سدر یکی از گران‌ترین چوب‌های موجود در بازار است و فقط مناسب افرادی است که هزینه‌های ساخت برای‌شان مهم نباشد.

۶.چوب بلوط

یکی دیگر از چوب‌های سخت در لیست ساخت پنجره‌های چوبی، چوب بلوط می‌باشد. یکی از مطمئن‌ترین و بادوام‌ترین مصالح ساختمانی با گونه‌های متفاوت، در بازار شناخته شده است. نگهداری و مراقبت از این چوب بسیار آسان می‌باشد، تنها کافیست که به طور مرتب گردگیری و تمیز شوند، البته با رعایت نکات مربوط به تمیز کردن و نگهداری چوب‌ها. با یک سنباده زدن، موم انداختن و روغن زدن به سادگی میتوان بریدگی‌ها و خراش‌ها را صاف کرد و ظاهری تمیز و نو به آن‌ها بخشید.

چوب بلوط به دلیل داشتن مقدار زیادی محفظه هوای ریز، بطور طبیعی عایق است و می‌تواند گرما را در خود نگه دارد. به همین دلیل است که حتی استفاده از این چوب در کفپوش حس راحتی و خوبی را به پا می‌دهد.

و در پایان به نکات مثبت و منفی پنجره های چوبی ‌می‌پردازیم:

مزایای پنجره چوبی

  • زیبایی : پنجره‌های چوبی ظاهری گرم و طبیعی را به فضای خانه می‌بخشند.
  • سفارشی‌سازی: یکی از مزیت‌های مهم پنجره‌های چوبی امکان ساخت آن در طرح‌ها و مدل‌های سفارشی مطابق با هر نوع سبک معماری می‌باشد. علاوه بر تنوع رنگی که بین چوب‌ها وجود دارد، تنوع طرح و بافت آن‌ها نیز مطرح می باشد که امکان ایجاد یک پنجره خاص و آنتیک را فراهم می‌سازد.
  • دوام: مقاومت بالای چوب‌ها و نگهداری درست از آن‌ها می‌تواند باعث شود تا پنجره‌های چوبی تا چند دهه نیز عمر کنند.
  • عایق بندی در برابر سرما و گرما: پنجره‌های چوبی می‌توانند مانند یک عایق‌بندی در برابر گرما وسرما عمل کنند و به کاهش قبض‌های انرژی کمک کنند.
  • عایق صدا: چوب به عنوان متریال قاب به طور کامل صدا را مسدود نمی‌کند اما به جای انتقال صدا به داخل خانه، سروصدای خارجی را خفه می‌کند. به همین دلیل با این پنجره‌ها میتوان فضایی آرام‌تر را در خانه ایجاد کرد.
  • دوستدار محیط زیست: چوب به عنوان یک منبع تجدید‌پذیر است و قابلیت بازیافت دارد.
پنجره های چوبی

پنجره های چوبی

معایب پنجره های چوبی:

  • هزینه:‌ از آن‌جایی که برخی از چوب‌ها در بازار گران‌تر هستند و بطور معمول چوب از برخی متریال‌ها هزینه بیشتری دارند، پنجره‌های چوبی معمولا گران‌تر هستند.
  • نگهداری: پنجره‌های چوبی برای حفظ ظاهر و دوام نیاز به رنگ‌آمیزی، لکه‌گیری و تمیزشدن دوره‌ای دارند.
  • حساسیت به رطوبت: برخی از پنجره‌های چوبی امکان دارد در معرض رطوبت زیاد تاب بردارند یا ترک بخوردند.

با این حال، مزایای پنجره‌های چوبی بر معایب آن می٬چربد، علاوه بر آن زیبایی و ظاهری که پنجره‌های چوبی به خانه‌ها می‌بخشند قابل قیاس با پنجره‌های معمولی نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید