ترمووود

۵ علت برای انتخاب چوب ترمووود در سونا

انتخاب چوب ترموشده در طراحی سونا

۵ علت برای انتخاب چوب ترمووود در سونا شما را با این واقعیت روبرو می‌سازد که به چه میزان اتاقک های سونا دارای اهمیت بالایی هستند و از طرفی چرا چوب ترمو ارجحیت بیشتری نسبت به چوب عادی برای ساخت این اتاقک ها دارد.

اتاقک‌های سونا که به آن‌ها حمام فلاندی نیز گفته می‌شود، مکان‌های گرم و چوبی هستند، تا یک فضای آرامش‌بخش و درمانی را فراهم کنند. مقاومت و دوام دکوراسیون داخلی این اتاق‌ها و زیبایی بصری آن‌ها از جمله نکاتی است که باید به آن اهمیت داد. به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نصب در اتاق‌های سونا چوب ترمو‌شده می‌باشد.

چوب ترموشده، طی یک فرآیند حرارتی و بدون استفاده از هرگونه مواد شیمیایی بدست می‌آید . این فرآیند حرارتی که شامل حرارت دادن چوب تا حدود ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد است، ساختار سلولی چوب را تغییر داده و پایداری و دوام آن را در برابر رطوبت افزایش می‌دهد. علاوه بر مقاوم بودن و افزایش دوام چوب، زیبایی و رنگ خاصی است که در ظاهر چوب حاصل می‌شود.

چوب ترموشده در سونا

چوب ترموشده در سونا

در این مقاله قصد داریم که به ۵ دلیلی که باعث می‌شود چوب ترمووود را برای اتاقک‌های سونا انتخاب کنیم بپردازیم و در پایان چوب‌های مناسب برای دکوراسیون در این اتاقک‌ها ‌بپردازیم.

۱. دوام و پایداری

چوب ترمووود به دوام و پایداری استثنایی خود شناخته شده است و یک انتخاب عالی برای ساخت سونا به شمار می‌آید. فرآیند حرارتی که بر روی ترمووود انجام می‌شود، ساختار سلولی آن را به طور اساسی تغییر داده و آن را در برابر تاب خوردگی ، ترک خوردگی و پوسیدگی بسیار مقاوم می‌کند. این بدان معناست اتاقک سونایی که با چوب ترمووود ساخته می‌شوند، نه تنها در برابر شدت دما و رطوبت مقاومت خواهند کرد، بلکه برای مدت زمان طولانی، یکپارچگی ساختاری و ابعادی خود را حفظ می‌کند و نیاز به تعمیرات و تعویض‌های مکرر را کاهش می‌دهد.

۲. مقاومت در برابر رطوبت و رزین

یکی از عامل‌های دائمی در اتاقک‌های سونا، رطوبت است، که می‌تواند بر روی متریال به کار رفته در ساخت سونا یا اسپا تاثیر مستقیم بگذارد. اما چوب ترمووود به دلیل جذب کم رطوبت این معادلات را بهم می‌ریزد، و در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می‌دهد و بدین شکل هیچ گونه تغییر از جمله ورم، تخریب و سایر مشکلات مرتبط با رطوبت بر آن ایجاد نمی‌شود، که در نتیجه در دراز مدت سوناهایی با دوام‌تر که جذابیت بصری خود را حفظ کرده‌اند، ساخته می‌شود.

از سوی دیگر بهداشت و تمیز بودن فضای سونا اهمیت بالایی دارد، که چوب ترمووود می‌تواند این فضای امن را ایجاد کند، زیرا در فرآیند تیمار حرارتی رزین چوب به حداقل می‌رسد و بخش باقی‌مانده به شکل بلور درمی‌آید و بی ضرر است که امر باعث می‌شود چوب فاقد صمغ و بهداشتی‌تر باشد.

۳. کاهش هدایت حرارتی

در اتاقک‌های سونا، هدایت حرارتی بسیار حائز اهمیت است. کاربران در این اتاقک‌ها بصورت مستقیم به دیوار و یا نیمکت‌ها تماس دارند، اگر این سطوح دارای هدایت حرارتی بالایی باشند، می‌توانند به لمس ناخوشایندی منجر شوند، که باعث ناراحتی کاربران می‌شود. به همین دلیل چوب ترمووود نسبت به چوب عادی، برای این اتاقک‌ها انتخاب بهتری است، زیرا هدایت حرارتی پایین‌تری دارد، این مقدار تنها ۰٫۰۹ وات بر متر کلوین است، که بر اساس استانداردهای EN ISO 13787 و EN 12667 آزمایش شده است. هدایت حرارتی پایین می‌تواند به حفظ دمای سطحی مناسب‌تر برای جلسات طولانی‌تر سونا کمک کننده باشد.

زیبایی چوب ترمووود

زیبایی چوب ترمووود

۴. قابلیت ماشین‌کاری آسان

چند دلیلی که در بخش‌های قبلی گفته شد، باعث ایجاد کردن قابلیت ماشین کاری آسان‌تر در چوب ترمووود می‌شوند. فرآیند ترموشدن باعث می‌شود رطوبت چوب به حدود ۴ تا ۶ درصد برسد که همین امر موجب ثبات ابعادی بالا و کاهش تغییر شکل و ترک خوردگی می‌شود. و از طرفی زنجیره‌های سلولزی به دلیل دمای بالا از بین می‌روند که این امر باعث می‌شود که چوب سخت‌تر و محکم‌تر شود. تمام این تغییرات در ساختار چوب باعث می‌شود که ترمووود برای ماشین‌کاری بسیار مناسب باشد،‌ زیرا برش، سوراخ‌کاری و شکل‌دهی بر آن آسان‌تر انجام می‌شود و درنتیجه برای ساخت اتاقک‌های سونا بسیار مناسب می‌باشد.

۵.زیبایی طبیعی

اتاقک‌های سونا مکان‌های گرم و چوبی هستند، که برای ایجاد تجربه‌ای آرامش‌بخش و درمانی طراحی شده‌اند. علاوه بر اینکه فواید زیادی برای سلامتی جسمی دارد، برای کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت خواب نیز موثر است. پس این فضای گرم علاوه بر داشتن چوبی با کیفیت برای انتقال حرارت، زیبایی و ظاهر جذاب آن نیز اهمیت دارد. به همین دلیل چوب ترمووود که دارای رنگ قهوه‌ای تیره به همراه الگوهای دانه‌های طبیعی است، جلوه‌ای زیبا و دلنشینی به فضای سونا می‌بخشد.

چوب مناسب برای سونا

چوب ترموشده در ساخت سونا

چوب ترموشده در ساخت سونا

همانطور که پیشتر اشاره شد، مقاومت در برابر دما و رطوبت در اتاقک سونا دارای اهمیت بالایی است، به همین دلیل انتخاب نوع چوب ترموشده نیز اهمیت دارد. از میان انواع چوب ترموشده چوب ترمو فنلاندی به دلیل دوام و ماندگاری بالا، مقاومت در برابر دمای تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد و ظاهر زیبا و صیقلی، ایده‌آل‌ترین انتخاب برای ساخت سونا محسوب می‌شود. از جمله ویژگی‌های مهم دیگر این چوب دوام آن تا  ۳۰ سال است، که از نظر اقتصادی به دلیل عدم نیاز به تعویض در طولانی مدت، مقرون به صرفه است.

چوب های دیگری مانند چوب ترمو ایرانی و چوب روسی نیز برای ساخت سونا استفاده می‌شوند اما از لحاظ دوام و تحمل حرارت، چوب فنلاندی ارجحیت دارد. همچنین، چوب‌هایی مانند اکالیپتوس که صمغ کمتر و عطر مطبوعی دارند برای ساخت اتاقک سونا می‌تواند مناسب باشد.

چوب روسی: این چوب از کشور روسیه تهیه می‌شود و مقاومتی تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد دارد. دوام آن تا حدود ۵ سال تخمین زده می‌شود و قیمت آن نسبتاً مقرون به صرفه است.

چوب ترمو ایرانی: این چوب نیز مانند چوب روسی، تحمل حرارتی تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد دارد و دوام آن تا ۵ سال می‌باشد. رنگ آن قهوه‌ای تیره است و در ایران یا روسیه تولید می‌شود.

چوب اکالیپتوس: این چوب به دلیل دوام و پایداری بالا و مقاومت در برابر پوسیدگی، گزینه‌ای خوب برای فضای سونا است. اکالیپتوس عطر مطبوعی دارد و می‌تواند گرما را به خوبی حفظ کند.

در نهایت، چوب ترمو نسبت به چوب عادی برای اتاقک‌های سونا ارجحیت دارد، به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در طی فرآیند اصلاح درمانی بدست می‌آورد. مقاومت بالای آن در برابر دما و رطوبت، حس خوب در تماس با این چوب و زیبایی آن از جمله خصوصیات انکار‌نشدنی این چوب خاص است. برای آشنایی بیشتر با چوب ترمووود می‌توانید مقالات ما در زمینه چوب ترمووود چیست و ویژگی‌های چوب ترمووود را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید