چوب, عمومی

چوب اش، بلوط یا گردو

چوب اش بلوط و گردو

چوب اش، بلوط یا چوب گردو؟ کدام یک از این سه چوب محبوب برای ساخت مبلمان منازل شما مناسب‌تر هستند؟ ما در پرشیاوود برای هر کدام از این سه چوب به صورت مجزا صحبت کردیم و به تمام ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن‌ها به صورت مفصل پرداختیم. اما کدام یک از این سه چوب انتخاب بهتری هستند؟ به همین منظور در این مقاله به بررسی این سه چوب در کنار هم می‌پردازیم.
در این روزها، محبوبیت مبلمان و دکوراسیون چوبی رو به افزایش است؛ خانه‌هایی با دکوراسیون روستیک و حسی که از طبیعت نشأت می‌گیرد، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اما با توجه به گزینه‌های مختلفی که وجود دارد باید آشنا باشیم که هر گونه چوب برای کدام بخش از دکوراسیون ما مناسب است تا به بهترین شکل ممکن ظاهر زیبایی را برای فضای خود فراهم سازیم.

دلیل محبوبیت مبلمان چوبی چیست؟

از زمان‌های خیلی قدیم، برای ایجاد نشیمن، از کنده‌ها و شاخه‌ها برای ساخت مبلمان موقت ساکنان عشایری استفاده می‌شد. برای این دسته از افراد که دائما در حال حرکت و جابجایی بودند، چوب ثابت بود و به راحتی یافت و جمع‌آوری می‌شد. به مرور زمان نجاران و طراحان شروع به توسعه مبلمان کردند تا به شکلی که امروزه به عنوان میز، صندلی، کابینت و تخت خواب می‌شناسیم. به این ترتیب چوب به عنوان یک متریال ثابت در ساخت مبلمان و تزئین منازل محبوب شد.

چوب بلوط

چوب بلوط

چوب بلوط

بلوط یکی از دردسترس‌ترین و محبوب‌ترین چوب‌های شناخته شده است، از این چوب برای ساخت منحنی‌های یک میز ناهارخوری تا مجموعه مبلمان اتاق خواب استفاده می‌شود. مبلمانی که از چوب بلوط ساخته می‌شوند بادوام، قابل دسترس، سازگار و مستحکم هستند و می‌توانند تا سالیان سال عمرکنند.

مزایای مبلمان با چوب بلوط

سختی چوب: چوب بلوط در دسته چوب‌های سخت قرار می‌گیرد، به همین دلیل مبلمانی که با این چوب ساخته می‌شود مبلمانی محکم هستند و قادرند تا وزن و فشار زیادی را تحمل کنند.

نگهداری آسان: یک مزیت بالای چوب بلوط این است که برای استفاده در محیط خشک، به مراقبت زیادی نیاز ندارد. همانطور که در مقاله نکات نگهداری از چوب اشاره شد، گردگیری‌های منظم و دوره‌ای باعث می‌شود تا عمر چوب افزایش یابد. چوب بلوط نیز از آن دسته چوب هایی‌است که همان گردگیری ساده، برای حفظ و ماندگاری آن کفایت می‌کند. علاوه‌بر گردگیری، روغن‌کاری این چوب نیز از آن در برابر رطوبت و لکه محافظت می‌کند.

چوبی مانا: چوب بلوط یکی از معدود انواع چوب هایی است که هرگز از مد نمی‌افتد و همواره طرفداران خود را دارد. این چوب همواره یکی از انتخاب‌های طراحان داخلی و دکوراسیون است.

معایب مبلمان با چوب بلوط

قیمت: به دلیل کیفیت بالای این چوب برای کار با آن و کمیاب بودن آن در مقایسه با چوب اَش یا زبان گنجشک، کمی گران‌تر از چوب اش می‌باشد اما در مقایسه با گردو، بلوط بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر است.

گره ها و خطوط: گره‌ها و خطوطی که در ظاهر چوب بلوط وجود دارد یک ویژگی جذاب برای آن محسوب می‌شود اما برای برخی افراد این ویژگی از زیبایی آن چوب کاسته می‌شود. برخی شاید خطوط صاف‌تر چوب اَش یا رنگ‌های غنی‌تر گردو را به بلوط ترجیح دهند.

وزن: درحالیکه چوب بلوط، چوب محکمی برای ساخت مبلمان است و می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند، اما نسبتا چوب سنگینی محسوب می‌شود و حمل‌و‌نقل آن دشوار است.

درنهایت، چوب بلوط در ساخت مبلمان، مزایا و معایبی دارد اما این حقیقت که چوبی زیبا برای دکوراسیون منزل شماست غیرقابل انکار می‌باشد.

چوب اش یا زبان گنجشک

چوب اش

چوب اش

اگر به دنبال چوبی هستید که به اندازه چوب بلوط سنتی نباشد، چوب اش یک انتخاب عالیست. مانند چوب بلوط، این چوب نیز، جزو چوب‌های سخت محسوب می‌شود و چوبی بادوام و محکم می‌باشد. و از لحاظ وزن از بلوط سبک تر می‌باشد، همین ویژگی‌ها آن را به یک انتخاب محبوب برای طراحان سبک مدرن تبدیل می‌کند.

مزایای مبلمان با چوب اش

مقاومت بالا: چوب اَش به عنوان یکی از سخت‌ترین چوب‌های سخت شناخته می‌شود به همین دلیل به راحتی دچار آسیب یا شکافتن نمی‌شود.

مقاومت داخلی: این چوب در برابر رطوبت و ضربه می‌تواند فوق‌العاده بادوام و سازگار باشد.

زیبایی ظاهری: از لحاظ ظاهری، این چوب به دلیل داشتن خطوظ تمیز و ظاهری جذاب، یک انتخاب ظریف برای ساخت مبلمان محسوب می‌شود.

قیمت: به طور معمول، چوب اَش ارزان‌تر از چوب بلوط و گردو است، یکی از دلایل آن فراوانی جنگل‌های اَش می‌باشد که آن را به یک گزیته عالی برای جایگزین شدن با بلوط و گردو می‌کند.

معایب چوب اش

بافت دانه: دانه‌های باز و بافت مبلمان چوب اش ممکن است که برای سبک دکوراسیون برخی افراد یک ویژگی منحصربه فرد تلقی نشود. این دانه‌ها و تغییرات خطوط یکی از ویژگی‌های مشترک در بین اکثر محصولات چوبی اش است اما همانطور که برخی بسیار از آن لذت می‌برند، برخی دیگر طرفدار آن نیستند.

نگهداری از چوب اش: رنگ‌های روشن‌تر و سفید مبلمان چوبی اش در طول زمان ممکن است محو یا تغییر کند، بنابراین نیاز به نگهداری بیشتر برای حفظ ظاهر و رنگ آن نیاز است. رنگ آمیزی با روغن می‌تواند به چوب کمک کند تا ظاهر اصلی خود را حفظ کند.

مبلمان با چوب گردو

چوب گردو

چوب گردو

اگر به دنبال فضایی با حس گرما هستید، محیطی که احساسی منحصربه فرد، آرامش و امنیت را به خانه شما بیاورد، قطعا چوب گردو بهترین انتخاب است. برای کسانی که به چوب و سبک‌های گرم علامند هستند، بهتر است که از چوب گردو برای طراحی خود استفاده کنند.

چوب گردو که یک چوب لوکس و درجه یک محسوب می‌شود، در مقایسه با بلوط و اش، اغلب انتخاب نرم‌تر و ظریف‌تری برای نجاران می‌باشد. این چوب دارای ظاهری با طرح‌های با رنگ قهوه‌ای شکلاتی عمیق و الگوی دانه‌های طبیعی خیره‌کننده است. گردو سابقه طولانی در ساخت مبلمان و صنایع دستی دارد و یک چوب ایده ال برای کنده کاری‌های پیچیده و ساخت محصولات چوبی چشمگیر و طرح های دقیق است.

مزایای مبلمان با چوب گردو

رنگ و ظاهر: از لحاظ ظاهری، چوب گردو به دلیل رنگ‌های غنی و الگوهای جذاب طبیعی که دارد، همیشه اولین انتخاب برای دکوراسیون خانه‌های شیک محسوب می‌شد.

کار با آن: چوب گردو، یک چوب قوی و بادوامی است که می‌تواند حکاکی ظریف و دقیق را تحمل کند و به طراحان و سازندگان مبلمان این اجازه را می‌دهد تا در ساخت طرح‌های پیچیده از آن استفاده کنند.

سازگاری با دکوراسیون: چوب گردو به راحتی با سایر عناصر موجود در دکوراسیون منزل شما تطبیق می‌شود و می‌تواند از آن برای تزئین هر یک از اتاق‌های خانه بکار برد.

معایب مبلمان با چوب گردو

تغییر رنگ: این حقیقت که چوب گردو یک چوب خیره‌کننده و چشم‌نواز است غیرقابل انکار است اما اگر در تماس مستقیم با نور خورشید قرار بگیرد یا صرفا با افزایش سن، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شود. اگر به درستی از این چوب نگهداری نشود ممکن است در طول سال‌ها رنگ آن تیره‌تر یا حتی تغییر کند.

قیمت: مبلمان گردو نسبت به دو چوب دیگر برتری دارند، همچنین از لحاظ کیفیت چوب برای کار بهتر هستند و هم از لحاظ منابع، کمیاب و نادر می‌باشند. به همین دلیل، بسیاری از محصولاتی که با چوب گردو تولید می‌شوند نسیت به دو چوب دیگر، بلوط و اش، قیمت بالاتری دارند.

تعمیر و نگهداری: چوبی با کیفیت بالاتر، نیاز به تعمیر و نگهداری دقیق‌تری دارد، به همین دلیل محصولاتی که با چوب گردو ساخته می‌شوند، به مراقبت بیشتر و ویژه‌ای نیاز دارند تا عمر طولانی‌تر داشته باشند.

مقایسه در یک نگاه:

ویژگی چوب گردو چوب بلوط چوب اش
رنگ گرم، قهوه‌ای تیره تا روشن قهوه‌ای تیره، گاهی با رگه‌های سیاه روشن، سفید مایل به زرد
بافت موج‌دار، زیبا یکنواخت
استحکام بسیار بالا بسیار بالا بسیار بالا
دوام بالا بسیار بالا بالا
قیمت بالا متوسط متوسط
کاربرد مبلمان لوکس، روکش، صنایع دستی سازه‌های چوبی، مبلمان روستیک، کفپوش مبلمان مدرن، روکش، صنایع دستی

 

حرف آخر

انتخاب نوع چوب برای ساخت مبلمان، به سلیقه شخصی، بودجه و کاربرد مورد نظر بستگی دارد. چوب گردو، بلوط و اش هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و می‌توانند برای ساخت انواع مختلف مبلمان استفاده شوند. چوب اش به دلیل زیبایی، استحکام و قیمت مناسب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت مبلمان مدرن و مینیمال است. و چوب گردو به لحاظ ظاهر زیبا وشیکی که دارد برای دکوراسیون شیک و مجلل کاربرد دارد. درنهایت این انتخاب شماست که کدام چوب منطبق با سلیقه و بودجه شماست.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید