چوب, عمومی

ده نکته تمیز کردن و نگهداری لوازم چوبی

نگهداری و نظافت چوب

چوب همواره یک انتخاب ایده‌آل برای دکوراسیون و لوازم چوبی بوده است، این متریال هم به لحاظ ظاهری زیبا و دلنشین است و هم از لحاظ استحکام، مقاوم و بادوام می‌باشد، اما همچنان برای حفظ درخشش و زیبایی‌اش و افزایش طول عمر آن، لازم است که یکسری تکنیک‌ها برای مراقبت و نگهداری از آن انجام دهیم.

بنابراین در این مقاله قصد داریم، ده نکته آسان، دردسترس و کاربردی را برای تمیز کردن و نگهداری از لوازم چوبی را ارائه دهیم:

۱.نظافت و گردگیری منظم

لوازم چوبی همیشه باید بطور منظم تمیز و گردگیری شوند. معمولا افراد از استفاده آب برای تمیز کردن سطوح چوبی خودداری می‌کنند، در حالیکه استفاده از ترکیب آب گرم و صابون ملایم و یک پارچه نرم می تواند برای نظافت و گردگیری سطوح چوبی بسیار مفید باشد. حتما مطمئن شوید که بعد از تمیز کردن با این محلول سطح را با یک دستمال نرم و خشک، کاملا خشک کنید.  همواره به خاطر داشته باشد که آب و رطوبت دشمنان قدیمی چوب هستند و نباید لوازم چوبی را در آب غوطه‌ور کرد، همیشه باید چوب، در جای خشک و دور از رطوبت نگهداری شود.

۲. تمیز نگه داشتن درزها

تمیزکردن درزهای لوازم چوبی

تمیزکردن درزهای لوازم چوبی

درزها و کنج‌های لوازم چوبی، پنجره‌ها و درها همواره محل جمع شدن خاک هستند، که اگر به حال خود رها شوند به مرور زمان روی ظاهر چوب اثر می‌گذارد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان از یک مسواک نرم برای جارو کردن خاک این نواحی کمک گرفت و سپس با یک پارچه نرم، تمیز و خشک سطح آن پاک شود.

۳. جلا دادن چوب

برای حفظ درخشش و زیبایی چوب خود سعی کنید که هر ۴ تا ۶ ماه یکبار، لوازم چوبی خود را با موم جلادهنده مناسب چوب خود جلا دهید. ابتدا موم را طبق دستور روی چوب بطور مساوی بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید. سپس با یک پارچه نرم آن را صاف کنید، اجازه دهید به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بماند و بعد دوباره آن را صاف کنید. این کار باعث درخشش چندبرابری چوب شده و همچنین به دوام طولانی‌تر چوب کمک می‌کند.

۴.جلوگیری از تماس مستقیم با آفتاب

نور آفتاب مستقیم، می تواند به لوازم چوبی آسیب برساند و رنگ آن را از بین ببرد، و همچنین منجر به از دست دادن پوشش سطح چوب و حتی در برخی موارد به دلیل کاهش رطوبت موجود در چوب باعث ترک خوردن چوب شود. بنابراین حدالامکان لوازم داخلی باید دور از نور مستقیم آفتاب قرار داده شوند. البته در بعضی موارد این امر اجتناب‌ناپذیر است، در این موقعیت‌ها بهتر است از محصول مناسبی برای پوشش چوب استفاده شود، به عبارت دیگر یک روغن مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش استفاده کنید، تا از سطح چوب محاظت شود.

۵.جلوگیری از گرمای خشک

تماس مستقیم چوب با گرمای خشک

تماس مستقیم چوب با گرمای خشک

در روزهای سرد زمستانی، الخصوص در مناطق سردسیر، گرمای خشک ایجاد شده از هیترها یا سیستم‌های گرمایشی می‌تواند برای چوب‌ها مضر شود. البته اگر لوازم چوبی در ارتباط مستقیم با گرم‌کن‌ها باشند، برای نمونه هیتر بر روی سطح پارکت باشد. این گرمای خشک مانند نور مستقیم آفتاب در مورد قبلی، می‌تواند باعث کاهش رطوبت چوب و درنهایت ترک خوردن آن شود. حدالامکان لوازم چوبی در ارتباط مستقیم با گرم‌کن‌های خشک قرار نگیرند.

۶.پولیش قطعات فلزی

پولیش قطعات فلزی متصل به لوازم چوبی

پولیش قطعات فلزی متصل به لوازم چوبی

برخی لوازم چوبی مانند صندوق‌ها با قطعاتی از فلز تزئین شده اند، که گاهیه مان قطعات فلزی نیاز به پولیش و نگهداری دارند. نباید بطور مستقیم روی چوب، این قطعات فلزی را پولیش کشید، چراکه می‌تواند به ظاهر چوب آسیب برساند. بهتر است که این قطعات از لوازم چوبی جدا شود، و به‌شکل جداگانه پولیش کشیده شوند و بعد دوباره به چوب برگردانده شوند.

۷.استفاده از محصولات مناسب

گول تبلیغات سوپرمارکتی را نخورید. امروزه در بازار محصولات زیادی را به عنوان تغذیه چوب می‌بینیم. که ممکن است هر فردی را وسوسه کند تا از این محصولات برای لوازم چوبی خود استفاده کند. اما متاسفانه، این محصولات هیچ ارزشی به لوازم چوبی یا مبلمان شما اضافه نمی‌کنند. بهتر است بعد از صیقل دادن چوب خود از همان محصولی که همیشه برای چوب خود استفاده می‌کردید و مناسب نوع چوب شما است، بکار ببرید.

۸. پاک کردن رد بخار فنجان

رد فنجان روی میز چوب

رد فنجان روی میز چوب

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که فنجان قهوه‌تان بر روی میز چوبی قرار دادید و بعد متوجه شدید که زیر فنجان یک حلقه سفید و مات ایجاد شده است. دو راه حل عالی برای رفع این حلقه وجود دارد. اولین راه حل: مقداری خمیردادن غیر ژله‌ای را با جوش شیرین یا روغن پخت و پز مخلوط کنید و به آرامی روی لکه را بمالید.

راه حل دیگر : استفاده از اتو می‌باشد؛ یک پارچه نرم یا حوله را در محل مورد نظر قرار دهید و بادقت و با حرکات آهسته، به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در حالی‌که اتو دمای متوسطی دارد، روی آن بگذارید. اما حتما به خاطر داشته باشید که اتو همیشه در حال حرکت باشد و هر چند وقت یکبار پیشرفت خود را از زیر پارچه کنترل کنید. پیشنهاد می‌شود که هر دو روش را ابتدا در یک ناحیه کوچک و غیر قابل مشاهده آزمایش کنید و بعد در محل موردنظر انجام دهید. و همچنین برای جلوگیری از تکرار این اتفاق همیشه از پد زیر لیوان یا بشقاب استفاده کنید.

۹.نظافت و گردگیری منظم در و پنجره های چوبی

در و پنجره ها به دلیل اینکه همواره در معرض گردوغبار قرار می‌گیرند، باید توجه بیشتری به آن‌ها داشت و باید به طور منظم تمیز شوند. برای اینکار از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید و به طور کامل در و پنجره‌ها را پاک کنید. همانطور که در بخش دوم گفته شد، از درز و گوشه ها غافل نشوید. بعد از اتمام کار، حتما با یک دستمال خشک، سطح آن را خشک کنید.

۱۰.حمله حشرات به چوب

حشرات موذی در چوب

حشرات موذی در چوب

اگر تمام مواردی که تا این بخش گفته شد را رعایت کردید، و چوبی‌ که درساخت لوازم شما استفاده شده، از قبل به خوبی خشک شده باشد، مورد حمله حشرات قرار نمی‌گیرد . اما همچنان بسته به نوع چوب این امکان وجود دارد. اگر با حشرات و یا مشکلات جدی مشابه آن بر روی لوازم چوبی خود مواجه شدید، بلافاصله با یک متخصص تماس بگیرید تا این مشکل را در ابتدا شناسایی و سپس رفع کنید.

با نگهداری منظم و مراقبت، لوازم چوبی شما نه تنها برای دهه‌ها باقی می‌مانند، بلکه زیبا و درخشان نیز خواهند بود. چوب همواره باعث گرم تر شدن دکوراسیون داخلی می‌شود، اگر علاقه‌مندید که با پرطرفدارین چوب‌ها در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا شوید حتما مقاله ۱۲ چوب محبوب در دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید.

1 نظر در “ده نکته تمیز کردن و نگهداری لوازم چوبی

دیدگاهتان را بنویسید