عمومی

تاثیر شیب زمین بر درختان

تاثیر شیب زمین بر رشد درختان

شیب زمین بر رشد و نمو درختان نقش مهمی دارد. زاویه و جهت یک شیب می‌تواند جنبه‌های مختلف چرخه زندگی یک درخت را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع، شیب می‌تواند بر عوامل مختلفی از جمله نور خورشید، رطوبت خاک، دما، باد و فرسایش خاک تأثیر بگذارد که در نهایت بر رشد، سلامت و تنوع زیستی جنگل‌ها مؤثر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم که به بررسی این موضوع و شناخت شیب مناسب برای برخی درختان بپردازیم:

تأثیرات شیب بر عوامل محیطی

۱.قرار گرفتن در معرض نور خورشید

شیب بر میزان و کیفیت نور خورشیدی که به درختان می‌رسد، تاثیر می‌گذارد. هر کدام از شیب‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی باعث رسیدن مقدارمشخصی از نور خورشید به درختان می‌شود که باعث می شود تا رفتار متفاوتی در رشد آن‌ها را شاهد باشیم.
شیب‌های رو به شمال: در این نوع شیب‌ها، درختان نور کمتری را دریافت می‌کنند که منجر به دمای خنک‌تر می‌شود و همچنین درختان در این منطقه رشد کندتری دارند و سازگاری بالاتری با سایه دارند.
شیب‌های رو به جنوب: شیب‌های رو به جنوب معمولا نور خورشید شدیدتری را دارند که باعث ایجاد دمای بالاتر در این منطقه و رشد سریع‌تر درختان می‌شود. البته این نکته هم حائز اهمیت است که گرمای بیش از حد و خشکی در این نواحی می‌تواند درختان را تحت فشار قرار دهد.
شیب‌های روبه شرق و غرب: مقدار متوسطی از نور خورشید را در این نواحی خواهیم داشت که تعادل بین گرما و سایه را فراهم می‌کند.

۲.تاثیر شیب زمین بر رطوبت خاک

جهت شیب و میزان شیب زمین بر میزان و توزیع رطوبت خاک تاثیرگذاراست. برای مثال:
شیب‌های تند: در چنین شیب‌هایی به دلیل روان شدن آب، خاک این نواحی رطوبت کمتری دارند،‌ درنتیجه رشد درختان در این ناحیه‌ها محدودتر است.
شیب‌های ملایم: خاک در این نوع شیب‌ها ممکن است که رطوبت خاک را بهتر حفظ کنند که درنتیجه آن، رشد سالم‌تر درختان را حاصل می‌شود.
جهت شیب: اینکه شیب‌ها به کدام سمت جنوب یا شمال باشند، می‌تواند بر توزیع خاک موثر باشد؛ برای مثال شیب‌های رو به جنوب تبخیرهای سریعتری دارند که باعث می‌شود خاک رطوبت رطوبت کمتری داشته باشد.
با توجه به این اطلاعات بهتر میتوان سنجید که کدام شیب برای پرورش گونه مدنظرمان مناسب‌تر است: برای نمونه کاج ها برای رشد در خاک‌های پرشیب مناسب‌تر هستند، درحالی‌که گونه‌هایی مانند افرا و بید که نیاز به رطوبت بالاتری دارند در شیب‌های مسطح‌تری قابل رشد هستند.

تاثیر شیب زمین بر درختان

تاثیر شیب زمین بر درختان

۳.قرار گرفتن در معرض باد

درختان در شیب‌های در معرض باد، بیشتر در معرض بادهای خیلی شدید قرار می‌گیرند، که این مسئله می‌تواند بر روی رشد و بقا آن‌ها تاثیرگذار باشد. البته برخی گونه‌ها مانند مخروطیان به دلیل داشتن سازگاری بیشتر مانند شاخه‌های انعطاف‌پذیر یا سیستم‌های ریشه عمیق‌شان، دربرابر این بادهای شدید توانایی مقابله دارند.

۴.فرسایش خاک

شیب‌های تند بیشتر مستعد فرسایش خاک هستند، چرا که باعث از دست رفتن مواد مغذی، کاهش عمق خاک و درنهایت کاهش رشد درختان می‌شوند. از طرفی درختانی با سیستم‌های ریشه عمیق و گسترده باعث به لنگر انداختن خاک و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شوند که می‌توان با پرورش آن درختان از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

۵.انطباق گونه‌های درختی

گونه‌های مختلف، رفتار و ویژگی‌های منحصربه فرد خود را دارند. همانطور که اشاره شد میزان مقاومت، تحمل شرایط ساخت و شرایط فیزیکی درختان، مشخص کننده این موضوع است که کدام گونه‌ها برای چه نوع شیبی مناسب‌تر می‌باشد. برای مثال برخی گونه‌ها در شیب‌های تند و جهت خاصی سازگاری دارند، درحالی‌که این امکان وجود دارد، برخی دیگر از گونه‌ها با این شرایط مشکل داشته باشند.

شیب‌های تند: درختانی که در شیب تند سازگاری دارند، معمولا سیستم ریشه‌های عمیقی دارند که باعث لنگر انداختن خود در خاک و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شوند. این نوع درختان نیز ممکن است تاج‌های کوچکتری برای کاهش مقاومت در برابر باد داشته باشند مانند کاج‌ها.

شیب‌های ملایم: درختانی که در شیب ملایم رشد می‌کنند می‌توانند به خوبی از رطوبت خاک بهره ببرند و ممکن است تاج‌های بزرگ‌تری داشته باشند تا بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مانند درختان بلوط، افرا و توس.

شیب‌های رو به شمال: علاوه بر میزان شیب، جهت شیب نیز در انتخاب گونه‌ها حائز اهمیت است؛ در شیب‌های شمالی، که ممکن است درختان رشد کندتری داشته باشند، گونه‌های سایه دوست بیشتر یافت می‌شود، مانند سرخس‌ها

شیب‌های رو به جنوب: درختان در این نوع شیب‌ها اغلب رشد سریع‌تر و تاج‌های بزرگ‌تری دارند، گونه‌های آفتاب‌دوست را می‌تواند در این نواحی یافت، مانند بلوط‌ها.

۶.شکل درخت و الگوهای رشد

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، در شیب های متفاوت، درختان با تاج‌های بلند و کوتاه‌تر یا رشد تندتر و کندتر را داریم که این نشان می‌دهد، میزان و جهت شیب بر شکل و رشد درختان تاثیر بسزایی دارد.

سازگاری درختان با شیب

در قسمت قبل از تاثیر شیب زمین بر خاک و درختان پرورش یافته بر آن خاک پرداختیم. اما این سوال به وجود می‌آید که خود درختان برای سازگاری با این شرایط چه ویژگی‌های خاصی دارند. برای مثال:

  • سیستم ریشه: درختانی که در شیب‌های تند رشد می‌کنند، معمولاً سیستم ریشه عمیق‌تری دارند تا بتوانند خود را به خاک محکم کنند و از فرسایش جلوگیری کنند.
  • شکل تاج: درختانی که در معرض بادهای شدید قرار دارند، معمولاً تاج‌های کوچکتر و متراکم‌تری دارند تا مقاومت در برابر باد را افزایش دهند.
  • نوع برگ: درختانی که در مناطق خشک و آفتابی رشد می‌کنند، معمولاً برگ‌های کوچکتر و ضخیم‌تری دارند تا از دست دادن آب را کاهش دهند.

گونه‌های درختی مناسب برای انواع شیب در ایران

تاثیر شیب زمین بر رشد درختان

تاثیر شیب زمین بر درختان

شیب‌های تند:

کاج‌ها: بسیاری از گونه‌های کاج به دلیل سیستم‌های ریشه عمیق و تحمل شرایط خشکی و باد، به خوبی در شیب‌های تند سازگار هستند. گونه هایی مانند: کاج سیاه، کاج تهران و کاج بروسیا برای شیب های تند مناسب هستند.

ارس‌ها: این گونه درختان مانند کاج، سیستم ریشه‌ای قوی دارند و تحمل بالایی برای رشد در شرایط سخت را برخوردارند و همچنین از این درختان برای تثبیت خاک در شیب‌های تند استفاده می‌شود.

بنه: این گونه نیز به دلیل سیستم ریشه‌ای گسترده و توانایی رشد در خاک‌های کم‌عمق، برای تثبیت خاک در شیب‌های تند مناسب است.

شیب‌های ملایم:

بلوط: بلوط‌ها معمولا برای طیف گسترده‌ای از انواع شیب‌ها با شرایط متفاوت سازگار هستند. این درختان نیز سیستم‌های ریشه قوی دارند و می‌توانند شرایط خشک و مرطوب را تحمل کنند. با این حال، برخی گونه‌های بلوط مانند بلوط سفید، سایه‌دوست‌تر هستند و امکان این که در شیب‌های رو به شمال رشد کنند را دارند. اما به طور خلاصه بسیاری از گونه‌های بلوط مانند بلوط ایرانی، بلوط مازو و بلوط سفید برای شیب‌های ملایم مناسب‌تر هستند.

گردو: درخت گردو، گونه‌ای است که به دلیل نیاز به رطوبت و خاک حاصلخیز، برای شیب‌های ملایم با خاک‌های عمیق مناسب‌تر است.

افرا: بسیاری از گونه‌های افرا به دلیل زیبایی برگ‌ها و تحمل به سایه، برای ایجاد چشم‌انداز در شیب‌های ملایم مناسب هستند.بسیاری از گونه‌های افرا مانند افرای پلت و افرای سیاه برای شیب‌های ملایم مناسب هستند.

شیب‌های رو به جنوب:

زیتون و بادام: این گونه‌ها به دلیل تحمل به خشکی و گرما، برای شیب‌های رو به جنوب مناسب است.

پسته: این گونه به دلیل نیاز به نور زیاد و تحمل به شوری، برای شیب‌های رو به جنوب در مناطق خشک مناسب است.

شیب‌های رو به شمال:

نمدارو ممرز: این گونه‌ها به دلیل تحمل به سایه و رطوبت، برای شیب‌های رو به شمال مناسب است.

راش: این گونه به دلیل نیاز به رطوبت بالا، برای شیب‌های رو به شمال با خاک‌های عمیق مناسب‌تر است.

شیب یکی از عوامل مهمی است که بر رشد و پرورش درختان تأثیر می‌گذارد. درک تأثیرات شیب بر عوامل محیطی و سازگاری درختان با شرایط مختلف، برای مدیریت پایدار جنگل‌ها ضروری است. با انتخاب گونه‌های مناسب، کنترل فرسایش خاک و سایر اقدامات مدیریتی، می‌توان از جنگل‌های شیب‌دار محافظت کرد و از مزایای آنها بهره‌مند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید